Snorkelen tussen de mooiste vissen

8 augustus 2018 - Nusa Lembongan, Indonesië

Woensdag 8 augustus

Voordat we ons om 09.00 uur melden we ons bij Nusa Paradise Adventure voor onze snorkeltrip checken we uit bij MolaMola House. We zouden aanvankelijk drie nachten op Nusa Lembongan verblijven, maar doordat we Lombok hebben geskipt hielden we vijf nachten 'over'. MolaMola House zit helaas vol en daarom verkassen we na onze snorkeltrip, voor de komende twee nachten, naar Rigils Bungalows en Spa (een goede 5 minuten lopen vanaf hier).

Ik dwaal af. Terug naar de snorkeltrip! Vandaag kijk ik mijn eigen angst recht en diep in de ogen, want we gaan snorkelen. Het is zo'n beetje mijn 'worst nightmare' om ergens op zee (want in een bootje) het water in te springen en alle houvast kwijt te zijn, maar ik ga mee! Ik zie er als een berg tegenop, maar ga mee (volgestopt met Primatour), omdat Sarah anders ook niet mee zou zijn gegaan. Stijn zag het direct zitten en Teunis wil zo ontzettend graag en daarom doe ik het. Niet omdat Teunis niet alleen met Stijn kan (in tegendeel: graag zelfs), maar omdat ik mijn angst niet wil overdragen op Sarah en haar daarmee deze ervaring ontneem.

Naast ons gezin gaan er nog twee Engelse meisjes mee. Ik zie op de inschrijfformulieren dat ze 19 jaar zijn. Hoe tof is het dat je op die leeftijd samen met je vriendin naar de andere kant van de wereld op vakantie gaat?

De eerste stop hebben we bij de 'Under Water Buddha'. Het is hier loeidruk. Teunis snorkelt om en om met de kinderen en ik probeer te dealen met mijn eigen paniek. Gelukkig heb ik hier houvast aan een platform en kan hier een beetje tot mezelf komen. Ik doe af en toe een poging en ben blij dat ik wat rustiger ben, zodat ik de Boeddha en stoepa's onder water zie. Er zwemmen hier de mooiste visjes, van die soort die wij alleen bij de afhaal-chinees in het aquarium zien. Die boeddha en stoepa's onder water zijn serieus mooi en al die kleurrijke visjes maken het beeld compleet. Teunis snorkelt nog eventjes alleen en schiet wat plaatjes en filmpjes met de actioncam waarna we weer aan boord van de boot klimmen.

Stijn blijkt het uiteindelijk spannender dan Sarah te vinden en gaat bij één stop niet uit de boot. Stijn en ik gaan drie van de vier keer van boord. Sarah en Teunis alle keren. Eén keer houd ik me, vanwege de sterke stroming, aan het trappetje van de boot vast (held!). Ik ben jaloers op de boeien die die Chinezen aan hun bootjes hebben, haha. We (Teunis en Sarah) zwemmen tussen de grote vissen, we (wij allemaal) zien prachtig koraal en scholen met andere kleinere vissen in alle kleuren van de regenboog. Sarah spot nog een prachtige blauwe zeester en Teunis legt 'm vast op de foto. Ik ben zo trots op allebei kinderen dat ze dit doen en Teunis is zo mogelijk nog trotser. Hij is blij dat we met zijn vieren zijn gegaan en vraagt me of het me een beetje is meegevallen. Ik ben blij voor hem en blij dat de kinderen dit mogen meemaken, dat maakt mijn paniek een beetje goed.

Bij terugkomst 'verhuizen' we naar ons volgende hutje en brengen de middag door aan het zwembad. Morgen is alweer onze laatste dag op Nusa Lembongan voor we teruggaan naar Bali. Time flies....

1. Dick en Ingrid Schakel:
    13 augustus 2018
    Leuk al die verslagen! Roept bij ons vele herinneringen op aan onze reis eind 2016. Ook op dit eilandje hebben wij enkele dagen vertoefd.