Zonsopgang bij de (bijna) magische Borobudur

25 juli 2018 - Yogyakarta, Indonesië

Om 03.10 uur gaat de wekker. We hebben gisteravond nog gediscussieerd over het aantal minuten dat we nodig denken te hebben om te zorgen dat we om 03.30 uur klaarstaan voor onze chauffeur die ons in het holst van de nacht meeneemt naar Indonesisch bekendste (Boeddhistische) tempel, de Borobudur, om daar naar de zonsopgang te kijken. Twintig minuten moet te doen zijn!

We hebben de kinderen met hun kleren al aan in bed gelegd, zodat ze alleen nog hun broek aan hoeven trekken bij het opstaan. Het leven valt niet mee met zulke ouders ;-). Het wakker worden verloopt vlotjes en om 03.25 uur vertrekken we met een minivan richting de 40 kilometer verderop gelegen tempel.

De rit er naartoe duurt een klein uurtje en iets voor 04.20 uur staan we bij de kassa, kopen onze tickets en nemen onze zaklampen in ontvangst om het pikdonkere pad, dat enkel wat verlicht wordt door zaklampen, op te gaan richting de tempel. We hebben geen idee waar we lopen en zelfs de 9 etages tellende tempel is op deze tijd van de dag nog niet zichtbaar.

De Borobudur is opgebouwd als een grote stoepa, die symbool staat voor het Nirwana (Nirwana is de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden en waardoor heiligheid behaald wordt). Als uit het niets doemt de tempel voor ons op en beginnen we aan de klim naar boven. Eenmaal boven zien we dat we niet alleen zijn (al valt het nog best mee met de drukte). We zoeken een plekje rond één van de kleine stoepa's alwaar het lange wachten kan beginnen, over anderhalf uur komt de zon op.

Door de mist zien we de zon niet echt opkomen, maar zodra de zon, tegen 06.20 uur, ook maar heel iets hoger staat hebben we een prachtig uitzicht met de mist die mysterieus tussen de bomen in het dal blijft hangen. Het ziet er echt fantastisch mooi uit en voelt als een vette beloning voor het lange wachten. De kinderen maken volop foto's van elkaar en Stijn maakt een prachtige foto van een boeddha in één van de kleine stoepa's. Deze tempel is in één woord prachtig en het vroege opstaan dubbel en dwars waard. Ik kan voor het reisblog ook maar niet kiezen welke foto's ik selecteer, want ze zijn allemaal zo mooi!

Om 08.45 uur zijn we weer terug in de homestay en ontbijten er lekker met pancakes, scrambled eggs, fruit shakes en vers fruit, waarna we neerstrijken op een ligbed in de tuin en de rest van de dag, op een middagdutje voor de kinderen na, NIETS meer doen. Heerlijk!!!

1. Marjo:
    3 augustus 2018