Life begins at 40!!!

3 augustus 2018 - Ubud, Indonesië

Vrijdag 3 augustus

Happy birthday to me! Vandaag heb ik dan (eindelijk) de volgende mijlpaal in mijn leven bereikt. Ik ben vanaf nu ook echt een 40er. Wat een voorrecht om op de mooiste plekken van de wereld jarig te mogen zijn!

Omdat de slaapkamers van onze villa niet tegen elkaar aan liggen en de deuren enkel met een sleutel kunnen worden afgesloten slapen we allebei (voor een voor mama veiliger gevoel) met één kind. Aan Stijn de eer om wakker te worden naast deze jarige Jet. Zodra Stijn zijn ogen open doet en ik hem influister dat ik jarig ben schiet hij, zonder me te feliciteren, het bed uit. Ik roep nog 'gefeliciteerd mama!', terwijl hij via de schuifdeuren naar buiten schiet. In zijn haast hoor ik een 'o ja, gefeliciteerd' terug.

Even later krijg ik de opdracht om in bed te blijven liggen tot de kinderen zeggen dat ik mag komen. Ik hoor achter de gesloten gordijnen gerommel en vermoed dat dit te maken heeft met de enveloppen die mijn moeder heeft meegegeven voor de vakantie. Bij het sein dat ik mag komen sta ik op. Voorzichtig open ik de gordijnen een stukje en zie dat er een waarschuwingslint, met de bekende verbodsborden, is gespannen voor de deur. Ik krijg van de kinderen een schaar aangereikt en begeleidt door verjaardagsliedjes knip ik het lint door en verklaren we mijn verjaardag voor geopend. Wat ontzettend leuk om op deze manier op te staan en wat lief en attent van mijn moeder om versiering mee te geven.

Aan de ontbijttafel maak ik mijn cadeaus open. Van Stijn krijg ik een Balinese kralenketting, die ik voor de versiering kan ophangen in huis, en een komvormig houtsnijwerkje aan touw. Sarah heeft een mooie sarong uitgezocht en een op hout geblazen glazen vaasje. Op vakantie jarig zijn staat garant voor een nieuwe voorraad souvenirs altijd :-). Van Teunis krijg ik een bon voor een lekker seizoensarrangement bij de haman in Doetinchem en als kers op de taart gaan we in oktober als we in New York zijn samen naar een musical op Broadway! In de rode enveloppe, die al ruim 2 weken in de tas zit, zit een kaart van mijn moeder met een kaart en een bijdrage om met elkaar te kunnen proosten vandaag. Wat super leuk en lief!!! Wat een verwennerij op deze ochtend.

De rest van de dag verloopt heerlijk relaxed. Na het ontbijt (ze bakken hier de lekkerste pannenkoeken van heel Bali vinden wij) wordt er gezwommen, lunchen we bij een Warung iets verderop in de straat (heerlijke Nasi Goreng, ik word da'lijk nog eens Nasi Goreng) en gaan we aan het eind van de dag richting het centrum van Ubud.

We kiezen uit één van de vele massagesalons een salon waar we via een zijstraat (niet zo'n vies donker steegje, maar gewoon een straatje) van de drukke straat met restaurants terechtkomen. Sarah neemt een traditionele Balinese massage, Stijn slaat over en Teunis en ik nemen een hot stone massage. Op mijn/onze leeftijd moet je extra goed voor je lijf zorgen tenslotte. Ik dacht altijd dat een hot stone massage een gewone massage was, waarbij ze op het eind warme stenen op je rug legden, zoals op de plaatjes, zeg maar. Ik voel me tijdens de massage een stuk blonder dan mijn highlights wanneer blijkt dat ze de hete stenen gebruiken om je lijf mee te masseren. Weer een stukje wijzer geworden vandaag ;-). De massage was super, deze ga ik echt vaker doen.

Vanavond eten we 'luxer' dan normaal. Meestal zoeken we de lokale warungs op of anders de kleinere tentjes. Vandaag eten we in een heus restaurant om mijn verjaardag af te sluiten en de bijdrage van mijn op een leuke manier te benutten. Nogmaals bedankt mam, echt een verrassing!

Als de kinderen in bed liggen lezen we nog even op de veranda en duiken er dan ook in.

Zaterdag 4 augustus

Onze laatste dag in Ubud. We doen vandaag niet veel, ook lekker. We zwemmen, we lezen, de kinderen kijken wat op hun tablet en we bezoeken 's middags nog een tempel in Ubud. Ik moet eerlijk bekennen dat de (meeste) hindoeïstische tempels op Bali me niet veel doen, datzelfde heeft Teunis eigenlijk ook, al vindt hij ze in ieder geval nog mooier dan ik. Het raakt me in tegenstelling tot het Boeddhisme in Thailand niet zo. Wellicht heeft het te maken met dat de tempels overspoeld zijn met toeristen, maar dat zijn er in Thailand ook veel. Ik weet het niet, het maakt ook eigenlijk niet uit.

Morgen veranderen we weer van plek. Tijd voor het strand- en eilandleven!!!

1. Marjo:
    10 augustus 2018
    Echt leuk te lezen, dat je blij was met de verrassing, zoals de versiering en de kaart. Ik was eerst van plan om jullie huis te versieren, zodat je het bij thuiskomst zou zien, maar op deze manier leek mij toch leuker. Helaas kon ik niet meer 'versier' spulletjes meegeven, jij had mij dat, ivm het extra gewicht, niet in dank afgenomen. Nu kon ik de kinderen erin betrekken en vond dat veel leuker.