Back in Bangkok and heading home!

15 augustus 2016 - Bangkok, Thailand

Terwijl ik dit blog schrijf vliegen we met een Airbus380 van Emirates van Dubai naar Dusseldorf. Het zit er op, onze tweede en opnieuw onvergetelijke reis naar Thailand.

Afgelopen donderdag zijn we in de middag teruggekomen in Bangkok. De laatste dagen in Thailand voor ons zijn aangebroken en naast een fietstour door Bangkok is het onze bedoeling om nog wat te relaxen, zodat we uitgerust aan de terugreis kunnen beginnen.

Ons hotel in Bangkok ligt midden in het toeristische buurt: Khao San Road, het 'backpackers-mekka' van Thailand.

In de late middag komt Khao San Road tot leven. Naast souvenirsshops  (met natuurlijk nagenoeg overal hetzelfde aanbod) en straathandel (met eveneens hetzelfde aanbod als in de shop, maar dan duurder) vind je om de paar meter eetstalletjes op wieltjes. In de rest van de straat en parallelstraten gaan de massagesalons, restaurants, reisbureaus, kleermakers en 7elevens zij aan zij.

Op Khao San Road komen vrije geesten, wannabe vrije geesten en de 13 in een dozijn toeristen zoals wij samen. Het is bijna lachwekkend om te zien hoe hoog het 'dreadlockgehalte' hier is. Op iedere hoek zit wel iemand dreadlocks te maken.

Op vrijdagochtend worden we wakker met het nieuws over de bomaanslagen in Hua Hin, maar later ook over Phucket, Suratthani en nog enkele andere plaatsen. De aanslagen vallen samen met Mother's Day. Mother's Day houdt het midden tussen Koninginnedag en Moederdag. Afgelopen zondag heeft Thailand een nieuwe grondwet aangenomen en dit zou de reden kunnen zijn voor de aanslagen.

Terwijl we aan het zwembad liggen op het dak klinken er, zo lijkt het, schoten. Het wordt doodstil bij het zwembad, niemand zegt wat. Teunis en wat anderen lopen naar de rand van het dak om te kunnen zien waar het vandaan komt en ik haal ondertussen de kinderen uit het zwembad. Van een afstand zie ik de rookontwikkeling en in de enkele seconden die voorbij gaan probeer ik de kinderen gerust te stellen, want voor hen is de spanning eveneens goed merkbaar. Het blijkt uiteindelijk onschuldig te zijn, het ging om kanonsschoten bij het Koninklijk Paleis ter gelegenheid van de verjaardag van de koningin. Het is niet fijn om te worden opgeschrikt door onschuldige dingen, maar ik denk dat deze alertheid een manier van leven zal gaan worden.

Al gauw gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. 's Middags doen we onszelf te goed aan een massage en drinken een fruitshake bij Magic Thai Food op het 'terras'. We hebben hier de avond ervoor gegeten en de eigenaar goochelt er voor zijn gasten lustig op los.

In de avond mijden we, wegens de drukte, de hoofdstraat op Khao San Road. We lopen in de naastgelegen straat tegen een stalletje aan dat gefrituurde insecten verkoopt. Teunis kan zijn lol niet op en ook Sarah wil het net als vorig jaar weer proeven. Met Stijn sluit ik de deal dat als hij een vlinderpop eet dat ik het dan ook doe. We kopen een schorpioen, wat gefrituurde rupsen en vlinderpoppen. De rillingen lopen me alleen bij het idee een schorpioen te eten al over mijn rug, maar Sarah, Teunis en zelfs Stijn (al is het voor hem maar een millimetertje) gaan de uitdaging aan en proberen de schorpioen, gevolgd door gefrituurde rupsen en vlinderpoppen. Mijn helden! Ik kan en mag nu niet meer achterblijven en probeer rups en vlinderpop. Smerig idee, maar beloofd is beloofd! De schorpioen is voor mij een behoorlijke brug te ver.

Op zaterdag hebben we een fiets- en khlongtour gepland, een 5 uur durend programma waarbij we door Bangkok fietsen en door de Khlongs varen.

We pakken vanaf het hotel de Chao Praya Rivier taxi om naar Chinatown te komen, alwaar de tour start. We fietsen met Co van Kessel, wereldberoemd en geroemd in Bangkok. Co zelf leeft al een paar jaar niet meer, maar zijn bedrijf is met succes voortgezet.

In de Riviertaxi ontmoeten we Carlijn en Ramon met hun kinderen Nika en Boaz. De avond ervoor hebben we hen toevallig ook gezien en al gauw blijkt dat ze dezelfde toer geboekt. Leuk! De meisjes hebben meteen een klik en wandelen al snel hand in hand door Bangkok.

We hebben een superleuke middag! Fietsen door Bangkok is naast spannend en soms een beetje eng een enorme aanrader voor wie Bangkok op een andere manier wil beleven.

We manoeuvreren met de kinderen achterop door de smalste straatjes, dwars door de bloemenmarkt en de vismarkt. We fietsen over de smalste paadjes met aan weerszijden water (dat minstens een meter lager ligt), we doorkruisen de chaos genaamd Chinatown en nemen zelfs een stukje snelweg! Alles kan in Thailand! Want ook hier geldt: als het wielen heeft mag het de weg op, ongeacht welke.

De fietstour is heel erg goed verzorgd. We krijgen regelmatig water, we proeven lokaal fruit, krijgen een Lotusbloem om in de tempel te offeren en halverwege een zeer aangename verrassing; late lunch. Het restaurant waar we eten bestaat uit niet meer dan 2 lange tafels die volledig gevuld zijn met Thais eten. Wat een heerlijkheid! Met direct uitzicht over de Khlongs eten we met de volledige groep. Het is voor het eerst deze vakantie dat we zolang met anderen optrekken en het is leuk om te horen wat een ieder heeft gedaan of nog gaat doen.

Als besluit scheuren we met een longtailboot door de khlongs en stuiteren we over de Chao Praya Rivier! Een bijzonder welkome afwisseling, want het is hard werken op de fiets! In de hitte van de stad op een ietwat gammele fiets (effectief remmen doe je het best door te stoppen met trappen), de kinderen achterop en focussen op 'recht fietsen'. Zoveel zweet dat zelfs Willem van Hanegem het zweet in zijn ogen zou krijgen en geen droog stukje kleding meer over om het mee af te vegen. We hebben met zijn 4tjes die middag 13 halve liters water op (en nog frisdrank bij het eten) en dan nog dorst!

Maar écht! Dit moet je doen als je in Bangkok bent!!!

En dan zit het er na bijna 4 weken echt op! Nog precies 1 uur vliegen en dan gaan we landen!

Thailand, je was top! ♡♡♡

Het dromen kan weer beginnen.....

1. Marjo:
    15 augustus 2016
    Het was weer erg leuk om 'mee te mogen reizen' door jouw manier van schrijven. We hebben via whatsapp steeds contact kunnen houden en nu kan ik zeggen; bedankt dat je mij het verhaal van die schoten niet verteld hebt! Zoals jullie weten zie ik heel snel beren op de weg, maar na het nieuws over de bomaanslagen werden het voor mij wel heel erg veel beren. Ik ben blij dat alles goed is verlopen en jullie nu weer veilig thuis zijn. Geniet nog lekker na van jullie prachtige vakantie!! Xx