Relaxte stranddagen op Koh Samet

2 augustus 2017 - Ko Samet, Thailand

Voor dag en dauw vertrekken we op vrijdag 28 juli uit ons hotel in HCMC. Om 06.00 uur zijn we op het vliegveld en na een énorme rij bij de paspoortcontrole zijn we op tijd bij de gate en vliegen we om 07.55 uur richting Bangkok. In minder dan twee uur staan we op Don Mueang Airport. Op de luchthaven wisselen we direct onze Vietnamese simcards om voor Thaise. Echt ideaal als je een verre reis maakt, zowel om bijvoorbeeld de taxichauffeur te helpen navigeren, als om zelf met behulp van Tripadvisor te bepalen hoe ver je van toeristische attracties zit en hoe er te komen.

Vanaf het vliegveld nemen we een taxi naar het Ekkamai Bus Station in Bangkok. Voor 556 baht (omgerekend zo'n € 14,-) kopen we vier bustickets naar de Ban Phe pier, waar vandaan onze ferry boot naar Koh Samet vertrekt. Na een kleine twee uur wachten beginnen we aan een bijna vier uur durende bus trip. Het wachten is geen straf, want zoals bij iedere openbaar vervoer gelegenheid stikt het hier van de eetstalletjes die allemaal hetzelfde verkopen en de sfeer is ontspannen.

De busreis valt eerlijk gezegd best een beetje tegen, dit is vooral te wijten aan het feit dat we al een tijdje onderweg zijn. Om 13.00 uur vertrekt de bus en om 16.45 uur komen we aan op de pier. Voor de ferry tickets betalen we omgerekend € 2,50 per persoon voor een retourtje. Het vervoer in Thailand is echt enorm goedkoop en dat maakt het altijd erg aantrekkelijk om rond te trekken door dit prachtige land.  Om 18.00 uur varen we dan eindelijk naar Koh Samet. Het is super mooi weer en in minder dan drie kwartier varen zijn we er! Weer zijn we trots op hoe makkelijk de kinderen zich aanpassen aan deze lange reisdagen, ze klagen echt nooit.

Met de taxi (een groene pick-up truck gebouwd voor personenvervoer) rijden we in een kleine tien minuten over, een gedeeltelijk ongeasfalteerde weg, naar Tub Tim Beach, waar het gelijknamige resort gelegen is. Snel checken we in, we worden namelijk lek geprikt door de muggen en als een stelletje bezetenen zijn we in de weer met de deet.
Niet lang na het inchecken zitten we met onze blote voeten in het poederachtige zand, terwijl we met een Chang bier proosten op heerlijk relaxte en zonnige dagen. Het eiland leven kan beginnen :-)!!!

De volgende ochtend begint ontzettend naar, want om 09.00 uur zitten we al met Sarah bij de medische post op het eiland, omdat ze in de supermarkt het beschermhoesje van een ouderwets scheermes heeft gehaald en zich met het mes heel lelijk in haar vinger heeft gesneden. Dikke paniek vanwege al het bloed en het in eerste instantie onduidelijk blijven van wat er precies is gebeurd. Sarah kan niet tegen bloed (van zichzelf) en verliest al half het bewustzijn. Bij de medische post is het ook geen pretje voor haar, vier hechtingen rijker (en ik weer wat grijzer) staan we om 09.45 uur weer buiten. Sarah is echt ons pechvogeltje, want ondanks dat het zo'n voorzichtig grietje is heeft ze nog wel eens bijzondere dingen.  Bij de 7eleven (ja, daar is 'ie weer! Leve de 7eleven) kopen we latex handschoenen en tape, zodat we haar zo goed en kwaad als het kan wel mee de zee in kunnen nemen.

Sarah vindt de oliemassages in Thailand heerlijk en om het haar zoveel mogelijk naar haar zin te maken beloof ik haar dat als ze wil, ze iedere dag een massage mag. Van dat aanbod maakt ze gretig gebruik. In de loop van de middag kunnen we allemaal weer een beetje ontspannen en proberen we te genieten van het prachtige weer en het lekkere strandleven.

Ons houten huisje bevindt zich op nog geen vijftig meter van het strand en als je in bed ligt hoor je het ruisen van de zee. Hoe fijn kan het zijn?! De avonden hebben we op het balkon gezelschap van een vleermuis die ons (mij eigenlijk) met de restjes van zijn maaltijd (ik ben er niet achter via welke opening deze resten zijn lichaam verlaten) bekogeld. Hij zit er gelukkig niet de hele avond, maar zodra ik vriend vleermuis zie en zijn aanwezigheid voel ben ik snel binnen!

Onze dagen op Koh Samet zien er hetzelfde uit, we voeren geen fluit uit :-D! Heerlijk!!! We genieten van de zon, zee, van het strand met het witte zand, van ijskoude fruitshakes, we nemen massages en ik ook een foodscrub, we drinken Chang biertjes en 's avonds lopen we zomaar een heel strand verder om er te eten (wat een inspanning ;-)). Stijn, onze strandjutter, loopt tot in de avond over het strand te struinen. Hij is van de paar dagen aan het strand, in Hoi An en nu hier, inmiddels donkerbruin geworden. We treffen het heel erg met het weer.
De vier dagen volle bak zon voelen als een cadeautje, de airco in ons huisje trouwens ook, want 's avonds komt de gevoelstemperatuur niet beneden de 33 á 35 graden. Koh Samet is echt een prima eiland voor een paar dagen als je niet veel tijd meer over hebt en je toch nog helemaal tot rust wil komen na je rondreis.

Na vier dagen en vijf nachten is het tijd om terug te reizen naar Bangkok, want over twee dagen vliegen we, na een prachtige reis van vier weken, weer terug naar huis. De kinderen zijn eraan toe om naar Nederland te gaan, naar hun eigen huis en hun vriendjes en vriendinnetjes. Teunis en ik zijn voldaan en verheugen ons op de laatste dagen op het toeristen mekka van Bangkok; Khao San Road!