De chaos van Damnoen Saduak Floating Market

28 juli 2016 - Samut Songkhram, Thailand

Gisteren, op onze 2e dag in Samut Songkhram stond de beroemde Damnoen Saduak Floating Market gepland. We ontbijten op tijd en rijden met een Tuk Tuk naar de market.

De chauffeur zet ons af op een plek waarvandaan we boottickets kunnen komen om per (zwaar) gemotoriseerde boot de Floating Market vanaf het water te kunnen beleven. Ik had al het één en ander gelezen over ticketprijzen en iets in mij zegt dat ons een oor aangenaaid wordt. Zeg maar gerust een flapoor!

Voor 2000 baht kunnen we een uurtje op de boot over de markt varen. Omgerekend zo'n € 57,-. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden, maar natuuuuurlijk is dit de enige manier om de markt te zien, is het niet mogelijk er te voet langs het water te lopen en je zult begrijpen: we stinken er mooi in. Voor 1500 baht (nog steeds teveel, maar toch een kwart minder) kopen we onze tickets en stappen op de boot.

Het is eigenlijk een vreselijk toeristische attractie, maar toch echt één van de dingen die je gezien moet hebben in Thailand en wel echt heel leuk.

Na even varen komen er tal van boten bij elkaar en verdringen elkaar, allemaal met de bedoeling als eerst doorgang te vinden. Toertistenbootjes, bootjes met Thai om hun waar te verkopen,  alles dwars door elkaar. Het is één grote chaos! De motorboot waar wij, maar ook vele anderen meevaren is aangedreven door automotoren en produceren allemaal weer veel uitlaatgas (weer dat Thailand-in-de-stad-gevoel ;-) ).

De bestuurder van onze boot vaart langzamer langs de 'kramen' van, vermoedelijk,  zijn vrienden en familie in de hoop dat we bij hen wat kopen. We kopen niks, want we zijn blut na het betalen van de boottickets. Gekheid! Het is ons echt te doen om de ervaring op de floating market en dat lukt zeker!

Het valt me op dat het met name oude 'vrouwtjes' zijn die hier rondpeddelen op de markt. Alsof het in Thailand zo moet zijn dat wanneer je te oud wordt voor de Go-Go bar je dan je geld mag gaan verdienen op de boot. Nou moet ik natuurlijk niet generaliseren, maar het valt op dat je nagenoeg geen jonge meisjes aan het werk ziet op markten.

Na onze 'cruise' laten we ons door onze tuk tuk afzetten (deze keer figuurlijk) op de markt, zodat we daar nog wat rond kunnen lopen.

Er staan wat mensen met slangen en Stijn vindt het machtig ze aan te raken. Later zegt hij dat hij dat het mooiste van de hele dag vond.

Sarah vond met name de snelheid van de boot erg leuk. Ondanks dat het mega toeristisch is, was het het ons zeker waard.

Op de terugweg stoppen we nog bij een tempel, niet van ons resort. Er klinkt gezang en we lopen er direct op af. Het is een monnik die mantra's zegt/zingt en wat mensen zegent. Het gebeurt buiten de tempels in een soort open huis/overkapping met daarin enkele stoelen, veel rommel (duidelijk een mannen huishouden) en diverse boxen voor donaties.

Terwijl de monnik zijn mantra's zingt steekt een andere monnik samen met de kinderen wierook aan, die ze in een gebedshouding in hun handen moeten houden en daarna in de daarvoor bestemde pot met zand zetten.

Zodra de monnik klaar is met het uitbrengen van zijn zegening wenkt hij de kinderen, roept een collega monnik, positioneert Sarah en Stijn voor hem en geeft zijn collega zijn telefoon. Er moeten foto's gemaakt worden! Niet bedoelt voor ons, maar voor hem. Het is duidelijk dat hier niet veel toeristen komen. Wel echt heel grappig, want er worden tal van foto's geschoten van de monnik met de kinderen op de voorgrond.

's Middags relaxen we in het resort, lezen wat, drinken wat biertjes en appen zinnige en onzinnige dingen met het thuisfront.

Rond 18.30 uur nemen we een tuk tuk richting het 'stadje' om wat te eten. Ook hier worden we door iedereen nagekeken. Idioot eigenlijk, want overdag komen hier best wel wat toeristen, maar als de avond valt zijn ze allang weer weg. Sarah en Stijn eten een wafelpannekoek en wij eten wat Thais.

De oudere man op de foto in de collage kwam nog even een selfie maken met Sarah. Leuk voor thuis waarschijnlijk ;-)

Het was een super dag! We treffen het tot nu toe enorm met het weer en hebben echt al veel dingen gedaan en meegemaakt.

Ik schrijf dit blog vanuit Chiang Mai waar we vandaag naar zijn doorgereisd.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl