Fietsen ten Oosten van Chiang Mai

1 augustus 2016 - Chiang Mai, Thailand

Fietsen in de omgeving van Chiang Mai stond dit jaar op ons 'to do' lijstje. We hebben voor vandaag een fietstocht besproken om ten Oosten van Chiang Mai te gaan fietsen. Er staat ons zo'n 25 km door het plattelandsleven te wachten.

Rond 09.00 uur worden we opgehaald met een pick-up truck om 20 minuten rijden verderop te worden afgezet. We zijn maar met zijn 4tjes, fijn! We hebben voor 'attached bikes' gekozen, omdat we de kinderen hier echt niet alleen durven laten fietsen, daarbij is 25 km voor de kinderen ook wel een beste afstand.

We fietsen langs de rijstvelden en zien mensen aan het werk op het land. Het verbouwen van rijst is nog een heel proces en gebeurt volledig handmatig. Onvoorstelbaar dat rijst zo goedkoop is. Het is echt wel heel gaaf om hier te fietsen!

We hebben, in tegenstelling tot de weervoorspellingen,  prachtig weer. Het is zonnig, later met wat meer bewolking. De zon maakt het extra heet, maar laat ons de omgeving op mooiere manier zien. De kinderen 'hangen' achter ons en trappen mee als ze er zin in hebben.

Bij één van de rijstvelden stoppen we om foto's te maken. Deze rijstvelden schijnen van een familie te zijn en zo te zien is de hele familie aan het werk op het land.

We mogen een stukje de velden op lopen. We lopen over een soort dijkje dat 2 velden van elkaar scheidt. Door al het water is het een glibberige bende en Stijn glijd met zijn voeten het water van het rijstveld in. Gelukkig heeft Teunis hem vast en bekomt hij slechts met modderpootjes van de schrik.

Na 16 kilometer stoppen we voor de lunch en vervolgen na een welkome break (wat een zadelpijn!) onze fietstocht.

Ik merk dat ik begin af tellen, want o, o, o, wat doet dat zadel een pijn. Het is net ff niet je zadel van thuis, zeg maar. Het kinderfietsje achter mijn fiets heeft ook een vervelend zadel en Stijn en Sarah wisselen elkaar af, zodat het voor hen nog een beetje te doen is.

Onze guide zegt dat we er over 5 kilometer zijn. Thank God! De laatste 5 kilometer (b)lijken er wel 10 te zijn! Er komt geen eind aan.

Uiteindelijk fietsen we 32,8 km en zijn doorweekt van het zweet als we er zijn.

Met natte kleding, pijn in ons achterste, 32.8 km in de benen én een voldaan gevoel rijden we richting ons hotel om een heerlijk,  verfrissende duik in het zwembad te kunnen nemen.

De zadelpijn valt in het niet bij de mooie omgeving. Deze fietstocht is écht een aanrader!