Maeklong Railway Market, een bizarre markt!

27 juli 2016 - Samut Songkhram, Thailand

Gisteren zijn we verkast van Kanchanaburi naar Samut Songkhram, zo'n 2 uur rijden verderop. We zijn hiernaartoe gegaan vanwege de beroemde Damnoen Saduak Floating Market en de Maeklong Railway Market. Een trip die je in principe vanuit Bangkok prima in één dag zou kunnen doen, maar met kinderen op deze manier veel relaxter door er een meerdaagse trip van te maken.

Ons resort, Yao in Chan, ligt op goed bereisbare afstand van de floating market en railway market. Het ligt wat afgelegen, maar pal aan de Maeklong rivier. Later blijkt dat we het hele resort alleen tot onze beschikking hebben. De ligging is echt super mooi! Onze kamer biedt direct uitzicht (en toegang? Wat dan weer vreemd is) tot een prachtige vijver met daarachter veel begroeiing, waardoor je volledig vrij zit (we hebben immers geen buren). Zoals eigenlijk overal in Thailand krijgen we dagelijks lekker koude flesjes water, hier krijgen we er zelfs cola bij. Met een zwembad dat uitzicht biedt over de rivier en een overdekt lounge-gedeelte is het hier de komende dagen goed toeven, vinden we.

's Middags laten we ons met een tuk tuk naar de Maeklong Railway Market brengen. De kinderen staan te springen van enthousiasme als ze de tuk tuk aan zien komen rijden. Hier wachten ze al dagen met smart op! De tuk tuk is toch wel het vetste vervoermiddel in Thailand, al is de brommer met zijspan ook wel erg populair geworden.

Het is écht bloedheet (er staat me bij dat ik dit in eerdere blogs ook al heb geschreven, maar het is serieus heet!). Zodra je onder de, nagenoeg aaneengesloten, luifels loopt stijgt de temperatuur met nog minstens 5 graden. Het zweet gutst van mijn hoofd en wordt met moeite door mijn wenkbrauwen tegen gehouden. Het liefst zou ik met mijn kleding het zweet van mijn voorhoofd betten. Ik heb vandaag echter een jurkje aan en realiseer me dat dat er (misschien) gek uitziet. Teunis is al goed gewend aan het gezweet en loopt gewoon door.

Dit is een gekke, rare, bizarre markt! De markt speelt zich direct aan de spoorlijn af. Direct als in: Pal/vast aan. De trein komt hier in totaal 6 keer doorheen en binnen no-time hebben de marktkooplui hun luifels in gehaald om minder dan enkele minuten later weer ongestoord hun markt te bedrijven.

Dit is een markt waar de Thai hun etenswaren vandaan halen. Voornamelijk vis, groenten en specerijen. Het valt ons op dat er eigenlijk maar weinig toeristen zijn en dat is nou juist heel erg leuk.
We lopen op het spoor en kijken onze ogen uit naar het kleur- en soms geurrijke waar dat wordt aangeboden. Doordat we te vroeg zijn, tenminste, dat lijkt ons duidelijk te worden na uitleg met handen en voeten, nemen we tot 3x toe onze uitvlucht in de 7eleven (landelijke 'supermarkt' waar in een klein aantal m2 véél unieke producten worden aangeboden; bij de 7eleven verkopen ze álles).

Net voordat de trein aankomt duiken we weer onder de luifels van de Railway Market en zoeken een plekje vanuit waar we goed zicht hebben op de naderende trein. Na een paar minuten horen we de trein naderen en zien de marktkooplui massaal hun luifeltjes in halen. Teunis filmt en ik maak foto's, terwijl we de kinderen veilig achter ons laten staan.

Ondanks dat we onze positie 'zorgvuldig' hebben gekozen ontstaat er wat 'stress' achter mij. 'Madam, go insaaaaaid!' wordt er geroepen. Ze hebben het tegen mij, want de trein nadert snel en ik sta nog niet veilig 'opgesteld', zeg maar. Snel doe ik een paar stappen terug en kort daarna zien we hoe de trein de markt doorkruist. Bizar, echt! Zo idioot dat de trein door de markt rijdt, de spullen gewoon blijven liggen en alleen de luifels worden opgehaald.

In een mum van tijd is de trein voorbij gereden, gaan de luifels weer uit en gaat de markt ongestoord verder.

's Avonds als de kinderen in bed liggen zitten we op een matje op ons balkon, in ons privé resort en wordt het geluid van het gezang van de monikken uit de tempel verderop overstemd door luid kwakende kikkers. Hét Thailand gevoel!

We gaan vroeg naar bed, omdat die matjes echt superslecht zitten :-)

1. Marjo:
    28 juli 2016
    Ik zie nu pas dit verhaal. Echt weer zo leuk om te lezen. Het blijft telkens leuk om de foto's te zien en het verhaal te lezen, ondanks dat ik al heel veel via app verneem natuurlijk.
  2. Marjo:
    28 juli 2016
    Ik snap trouwens waarom ik het nu pas zie. In de B&B waar wij waren was er geen wifi.