De nachttrein van Ninh Binh naar Da Nang

19 juli 2017 - Đà Nẵng, Vietnam

Onze volgende bestemming is het eeuwenoude stadje Hoi An en om hier te komen zullen we eerst de afstand van een kleine 700 kilometer moeten overbruggen. Met het vliegtuig is het eigenlijk niet handig, omdat we daarvoor eerst terug naar Hanoi zullen moeten reizen en dat betekent toch weer gauw 3 á 4 uur in een bus. Thuis hebben we al besloten dat we dit traject met de nachttrein doen. Het was me alleen nog niet gelukt om tickets te boeken voor de trein naar keuze, dus hebben we dit bij een 'reisbureautje' in Hanoi geregeld.

We hebben vier tickets voor first class softsleepers. Nu moet je je bjj dat first class niet al teveel voorstellen, het houdt in dat je cabine vier in plaats van zes bedden heeft. Voor ons echt wel superfijn om met ons gezin een cabine te hebben zonder deze te hoeven delen.

Om 20.45 uur worden we door de taxi naar het station gebracht. We scoren nog snel wat water en koekjes in de stationswinkel en enkele minuten voor de trein arriveert klinkt een stem via de luidsprekers die lijkt om te roepen dat we ons naar het perron moeten begeven. Iedereen komt in beweging en wij volgen. Op het perron staan de nummers van de treinstellen aangegeven op lichtbakken, wij haasten ons naar nummer 10. De trein is mooi op tijd en om 21.49 uur begint onze dertien uur en een kwartier durende reis naar Da Nang.

Best spannend zo. Het is de eerste keer dat we per (nacht)trein reizen en de meningen van anderen hierover zijn verdeeld. Door ervaringsdeskundigen zijn we gewaarschuwd over o.a. de airco in de nachttreinen. Hier is geen woord van gelogen; standje vrieskist. Met lange broek, vesten en capuchons over ons hoofd maken we ons klaar voor de nacht. De bedden zijn best oké,  de lakens en kussens ogen fris (hier heb ik namelijk wel anders over gelezen), so this must be our lucky day ;-).
De kinderen kruipen in de bovenste bedden en de denderende trein wiegt ze al snel in slaap. Zelf lezen we nog wat en omdat we geen idee hebben of we een beetje nachtrust zullen hebben besluiten we al snel ook te gaan slapen.

Rond 06.30 uur worden we één voor één wakker, we hebben best prima geslapen. We gooien de gordijnen open, terwijl we ontbijten met maria biscuitjes. Het uitzicht is echt prachtig, van groene rijstvelden tot mooie vergezichten in de bergen. Reizen met de trein bevalt ons op deze manier uitstekend!!!

Het laatste uurtje kaarten we nog even met de kinderen, dat hadden we beloofd.

En dan stappen we dertien uur en een kwartier later uit op het perron van station Da Nang! Via onze homestay heb ik een taxi geregeld en hoe fijn is het dat er dan iemand voor je klaar staat met je naam op een bordje? Heel erg fijn :-)

We hebben nog een taxirit van een half uur voor de boeg voor we in Hoi An arriveren. Hoi An, we komen eraan!!!

1. Marjo:
    22 juli 2017
    Echt de moeite waard om met de trein te gaan, zie ik aan de foto's. En.....weer een ervaring rijker.
    Morgen alweer een nieuwe bestemming. Ben nu al benieuwd naar je verhaal. Xxx