Cruise door Halong Bay

15 juli 2017 - Halong Bay, Vietnam

De trip naar Halong Bay begint anders dan gehoopt. De avond voor vertrek voelt Teunis zich niet zo lekker en vanaf het moment dat we naar bed gaan is het mis. De hele nacht brengt hij met korte tussenpozen door op het toilet en doordat de badkamer slechts met een glazen wand (weliswaar geblindeerd) gescheiden is  van de hotelkamer hebben we allemaal een zeer gebroken nacht. Geradbraakt sta ik om 06.15 uur op.

Teunis voelt zich nog honds-, maar dan ook hondsberoerd en ik pak de spullen in om te zorgen dat we om 08.00 uur klaar zijn voor vertrek. Als ik met de kinderen nog snel even ga ontbijten blijft Teunis liggen in de hoop dat hij nog een klein beetje opknapt voor de 3,5 uur durende reis per minibus die we voor de boeg hebben. Ik maak me zorgen over hoe dat zal gaan. We rijden per minivan naar Halong Bay en godzijdank hoeven we geen noodstops te maken voor Teunis.

Eenmaal in Halong Bay aangekomen ligt de boot al voor ons klaar. Samen met nog 14 andere gasten gaan we aan boord en worden we verwelkomt met een mierzoete jus d'orange, daarna 'checken we in', dat zoveel betekent als we nemen intrek in onze hut. We hebben een connecting room met zijn viertjes en slapen daardoor gewoon fijn bij elkaar. Het programma tijdens onze '2 days - 1 night cruise' is behoorlijk strak en een kwartier nadat we onze hut betrokken hebben worden we verwacht voor de lunch.

Inmiddels varen we ook en lunchen in het restaurant van onze boot. Het is een overdadige hoeveelheid aan vlees, vis, vegetarische gerechten, rijst, frietjes en fruit. De kinderen eten allebei heel erg goed en Teunis probeert wat te eten. Doordat Teunis altijd graag van alles probeert is het extra zuur dat hij zo slecht in orde is. We denken allebei aan een voedselvergiftiging die hij moet hebben opgelopen in het tentje in Hanoi waar we 's middags een keer gegeten hebben. Zou het van de gefermeteerde worstrolletjes zijn? Ik denk het wel, maar daar zullen we nooit achter komen. Echt heel erg vervelend, maar ik ben blij dat de kinderen en ik er nauwelijks van hebben gegeten. Ik hoop maar zo dat hij opknapt, zodat we met zijn allen kunnen genieten van deze trip.

Bij de eerste stop van de dag hebben we tijd om te kajakken en te zwemmen. Het is bloedheet en Sarah en ik besluiten al snel om te gaan zwemmen om af te koelen. Teunis en Stijn volgen bijzonder snel. Het water werkt verkoelend, dat hadden we echt even nodig! Stijn maakt de beste bommetjes vanaf de steiger en hij zwemt met zijn 6 jaar beter dan de Indiër die bij ons op de boot zit (hij zwemt namelijk als een hond die de borstcrawl doet). Ik verbaas me er wel over hoeveel rotzooi er in het water drijft; van plastic bekers tot plastic tassen en dan nog alles dat je niet ziet. De toeristen, de bevolking en de Vietnamese overheid zouden zuiniger moeten zijn op dit werelderfgoed, dit is behalve erg slecht voor het milieu ook gewoon heel erg vies en onnodig.

We varen al snel verder en het groen begroeide karststeengebergte dat uit de zee omhoog rijst is echt heel erg mooi. Onvoorstelbaar dat dit miljoenen jaren heeft geduurd om tot stand te komen. Men heeft gelijk; tijdens je reis door Vietnam mag een bezoek aan Halong Bay niet ontbreken.

's Avonds krijgen we barbecue op de boot, wederom erg veel, maar zeer goed verzorgd! Na het eten ondernemen we nog een korte poging tot het vissen op inktvis, maar wegens regen gaat dit uiteindelijk niet door. Niet zo heel erg, want het is hoogtijd voor de kinderen om naar bed te gaan en zelf zijn we ook wel toe aan een beetje slaap.

De volgende morgen worden we om 07.00 uur verwacht voor het ontbijt, zodat we om 07.45 uur de surprise cave kunnen bezoeken. Het is echt een immens grote druipsteengrot,  een aardige klim naar boven, maar zeker de moeite waard. Bij terugkomst op de boot is het tijd om uit te checken en hebben we nog wat tijd om te relaxen, nog even genieten van het uitzicht nu de boot weer richting de haven vaart.

De laatste activiteit aan boord is een workshop 'Vietnamese loempia's vouwen' ofwel fresh fried springrolls maken. Sarah en Stijn vinden het erg leuk om te doen. We moesten maar eens kijken of we in Vietnam of Thailand een kookworkshop met elkaar kunnen doen, misschien best heel leuk.

Binnen een uur, nadat we van boord zijn gegaan, zitten we in de 'public bus' naar Ninh Binh, weer een klein stapje verder. In Ninh Binh verblijven we 3 nachten en 3 dagen, tijd om het tempo te verlagen en tot rust te komen nu we weg zijn uit de grote steden.

1. Marjo:
    17 juli 2017
    Wat jammer zeg, dat Teunis net nu ziek werd. Het lijkt een hele mooie cruises geweest te zijn. Hopelijk heeft hij er toch nog een beetje van kunnen genieten.
    De foto's zijn mooi zeg. Ik vind ook de foto van jullie viertjes erg mooi! Veel plezier weer verder en tot het volgende verslag. Xxx
  2. Michael:
    17 juli 2017
    Hopelijk knap Teunis snel op! Verder ziet het er weer schitterend uit!
  3. Esther:
    17 juli 2017
    WOW! Ziet er gaaf uit hoor! Erg leuk om te lezen! Have fun samen en ik zou t bij de noodlesoep en nuggets houden!