Ho Chi Minh Mausoleum en een Cyclo Tour door Hanoi

13 juli 2017 - Hanoi, Vietnam

Tijdens het ontbijt besluiten we dat we vandaag in ieder geval naar het Ho Chi Minh mausoleum gaan en een cyclo tour (de fiets op 3 wielen met een zitje voorop voor de passagiers) door de oude stad doen. We pakken een taxi en laten ons een klein kwartiertje later afzetten voor de entree van het mausoleum.

De stoep voor de entree is gedeeltelijk afgezet met afzetpalen met rode koorden (van die koorden die je ook ziet bij de entree van bijvoorbeeld filmpremières), zodra we ons hierbinnen willen begeven wordt er driftig op mijn blote knieën gewezen dat deze bedekt moeten worden en dan bij voorkeur buiten de paaltjes (dat is op straat). Snel hul ik me in mijn tempelgewaad en we worden min of meer richting de toegang van het terrein geduwd. De benadering is alles behalve vriendelijk en we begrijpen daar eigenlijk niets van.

Nadat we onze tassen hebben laten scannen en zelf door detectiepoorten zijn gelopen wordt ons geboden rugzakken af te geven bij een bagagedepot. In de stoet richting het mausoleum houdt de onvriendelijke benadering aan. Mannen in uniform en vrouwen in formele kleding schreeuwen en roepen naar iedereen die niet snel genoeg doorloopt of een beetje buiten het gebaande pad dreigt te gaan. Lekker sfeertje hier!

In het mausoleum ligt het gebalsemde lichaam van Ho Chi Minh, best indrukwekkend om te zien. Noem me een cultuurbarbaar, maar meer dan een gebalsemd lichaam van een belangrijk man zie ik er niet aan. Teunis vindt het mooi om te zien en is onder de indruk van de communistische stijl van de gebouwen met hamers en sikkels aan de voorkant. En ik krijg het tekstdeel van 'Over de Muur' van Klein Orkest maar niet uit mijn hoofd: 'En iedereen werkt, hamers en sikkels, terwijl in parade-pas de wacht wordt gewisseld'. Enfin, we kijken buiten nog even rond en begrijpen inmiddels waarom we zo gedreven werden bij de ingang, het mausoleum is inmiddels gesloten. We maken dat we terugkomen bij de ingang om snel water uit de rugzak te halen en het uitgezwete vocht aan te vullen, want wat is het weer warm! Later, op onze reis door Vietnam, hoor ik Nederlanders met elkaar praten over dezelfde ervaring in benadering. Ik denk dat het bij het mausoleum de standaard is.

En dan is het na de lunch tijd voor de Cyclo tour. Na een voor ons acceptabele prijs uitonderhandeld te hebben voor 2 van die 'bakfietsjes' begint onze tour. Wat ik gisterochtend voor onmogelijk hield is nu werkelijkheid; we cruisen dwars door de 'Old Quarter' midden tussen de verkeersgekte hier op straat! Zo voorop de fiets valt eigenlijk pas op dat het tempo van ál het verkeer hier laag ligt en dat er vrij gecontroleerd langs elkaar heen wordt gemanouvreerd. De tour is écht heel erg leuk! Ik zit samen met Sarah en Teunis met Stijn. We komen door veel verschillende straatjes en net als in Chinatown in Bangkok heeft ieder straatje zijn eigen thema: van juwelen tot knuffels en ijzerwaren. Straten vol met hetzelfde koopwaar. Verder kan en mag je dit gedeelte van Hanoi niet met Chinatown vergelijken, maar de opzet van de themastraatjes lijkt op elkaar.

Het leven speelt zich hier volledig op straat af; de slager, de kapper, de groenteboer, het komt allemaal voorbij. Na 3 kwartier fietsen is het uur voorbij ;-). Tijd voor verkoeling, dus op naar het zwembad!!!

Stijn wil graag de 'kipnuggets' eten die Teunis gisteren heeft gehad en daarom eten we 's avonds opnieuw bij Aubergine Café.

We proberen de kinderen enigszins op tijd in bed te leggen, want morgen gaat om 06.00 uur de wekker, de Halong Bay Cruise komt eraan!

1. Marjo:
    16 juli 2017
    Ben ook erg benieuwd naar jullie accomodatie. Zie wel een foto van de buitenkant, maar vraag me af hoe de binnenkant is....